Gjør EDI-bestillinger med TESS

EDI et effektivt verktøy

Med EDI (Electronic Data Interchange) har handelspartnere fått et effektivt verktøy for automatisk overføring av kommersiell informasjon fra et dataprogram til et annet.

I EDI er alle papirdokumenter som tidligere er sendt mellom bedrifter, erstattet av meldinger som passer til elektronisk utveksling mellom dataprogrammer. EDI er automatisk, elektronisk utveksling av strukturerte data i et standardisert format fra et dataprogram til et annet. Denne utvekslingen skjer i forbindelse med handelstransaksjoner og de kommersielle, logistiske og økonomiske prosessene dette innebærer. En vellykket implementering av EDI i en organisasjon forutsetter en betydelig innsats ikke bare fra ledelsen, men også fra et bredt utvalg av avdelingsledere o.l. som har ansvaret for de ulike virksomhetsområdene i organisasjonen. Bedriftsinterne prosedyrer og politikk må evalueres. Praktiske prosedyrer må eventuelt revideres og nye forretningsforhold må etableres og administreres.

Det sentrale elementet i systemet er bedre bruk og deling av informasjon både internt og mellom samarbeidspartnere, noe som sikrer informasjonstilgangen og -påliteligheten. EDI er standardisert i EAN.UCC-systemet i to hovedområder: EANCOM® og XML.